10 Şubat 2010 Çarşamba

Fiat'ın dünyadaki en iyi ikinci Ar-Ge merkezi Tofaş

İtalyan otomobil devi Fiat'ın kendi ülkesinden sonra dünyadaki en iyi araştırma ve geliştirme merkezi, Bursa TOFAŞ bünyesindeki Ar-Ge birimi oldu. Ancak Bursa'daki maliyet İtalya'dan daha ucuz. TOFAŞ yöneticisi Ali Pandır, Türkiye dışında 65 milyon Euro'luk harcamayla geliştirilmesi hesaplanan yeni Doblo'yu Bursa'da 20-25 milyon Euro daha ucuza mal ettiklerini söyledi.

-Türkiye'nin Avrupa Birliği ile yaptığı anlaşmalar çerçevesinde 2012 yılında araştırma geliştirmeye (Ar-Ge) ayırdığı payın milli gelirin yüzde 2'sine ulaşması gerekiyor. Hükümetin bir yıl önce bu amaçla çıkardığı Ar-Ge kanunu 60 merkez kurulmasına imkan tanırken, bu merkezlerin 16'sını otomotiv sektörü gerçekleştirdi. Tofaş'ın 3 yıl önce açtığı ve Ar-Ge kanunu ile hız kazanan Bursa'daki birim, İtalya'dan sonra Fiat'ın dünyadaki en iyi ikinci merkezi haline geldi. İlk kez sınırlı sayıda gazeteciye kapılarını açan Tofaş Ar-Ge merkezinde bir otomobilin çarpışma dışında tüm testleri yapılabiliyor.

Tofaş (Türkiye Otomobil Fabrikaları AŞ) CEO'su Ali Pandır, merkezin 30 milyon Euro yatırımla kurulduğunu, ağırlığı mühendis olmak üzere 450 kişinin çalıştığını söyledi. "Minicargo projesinin bir kısmı, 19 Şubat'ta pazara sunulacak yeni Doblo'nun ise tamamına yakını bu merkezde geliştirildi." diyen Pandır, Fiat'ın bu çapta sadece İtalya ve Brezilya'da test merkezleri bulunduğunu ifade etti. Pandır, Bursa'daki merkezin şirket için İtalya'nın ardından ikinci sıraya yerleşebilecek yetkinlikte olduğunu dile getirdi. Tofaş, geçen yıl aldığı dünyanın en iyi Fiat fabrikası ödülünün ardından şirkein en iyi ikinci Ar-Ge merkezi konumunda.

Yeni Doblo'nun Ar-Ge ve test çalışmalarının Torino'da yapılmış olması halinde maliyetin 65 milyon Euro olacağını belirten Pandır, Bursa'daki merkezin devreye girmesiyle buradan 20-25 milyon Euro avantaj sağlandığını söyledi. Ali Pandır, "2000 yılında yola çıkan eski Doblo'nun bırakın geliştirmesini, üretim öncesi test üretimini bile İtalya'ya işçi göndererek orada gerçekleştirmiştik. Şimdi ürünün yüzde 90 geliştirme aşaması Bursa'da tamamlandı. Bu bize avantaj getirecek. Çünkü, mühendislik ve test maliyetlerimiz İtalya'ya göre yüzde 35 daha ekonomik." dedi. Yeni model geliştirme sürelerinin 3 yıldan 18 aya indiğini belirten Pandır, bunun da pazarda Fiat'a rekabet avantajı kazandırdığını dile getirdi.

DOĞALGAZLI DOBLO SATIŞ İZNİ BEKLİYOR

İtalya'da çevreci araçlara yönelik teşvikler nedeniyle Fiat'ın doğalgazlı (CNG) araçlara yönelik satışa ağırlık verdiğini hatırlatan Pandır, Tofaş olarak bu konuda hızlı adımlar attıklarını ve ilk olarak geçen yıl Fiorino modelinin CNG motorlu seçeneğini pazara sunduklarını söyledi. İtalya'da doğalgazlı araçlara yönelik teşvikin 31 Mart'ta sona ereceğini belirten Pandır şunları söyledi: "Buna rağmen Fiorino için İtalya 30 bin CNG'li araç istedi. Yeni Doblo için de 15 bin sipariş verdi. Biz de hızla CNG'li Doblo geliştirdik. Ama Türkiye'de bunu satamıyoruz. Aslında yakıt gideri açısından dizelle aynı, dizelin benzinli otomobile göre 3 bin TL ekstra satın alma bedeli varsa doğalgazlının 5 bin TL. Aradaki 2 bin TL fark teşvikle cazip kılınabilir. Türkiye kullanmasa da doğalgazın bedelini satın aldığı ülkelere ödüyor. 50 istasyon doğalgaz satmak için belge almış ama araç olmadığı için açılmıyor. Bir harekete ihtiyaç var."

Gemlik yetmiyor, İzmir'den yükleniyor

2010 ihracat hedeflerini 200 bin adet olarak açıklayan Pandır, bu rakamın 220 bine de çıkabileceğini söyledi. İhracatın Gemlik Limanı'ndan gerçekleştirildiğini belirten Pandır, "Ancak burası özellikle gemiye yükleme öncesi alan açısından yeterli değil. Bir alan var, orası da askeriyeye ait kullanamıyoruz. Biz de ihraç edeceğimiz araçların bir kısmını İzmir'e gönderiyoruz, oradan gemiye yükleniyor. Fabrikadan Gemlik 1 saat, İzmir 5-6 saat. Haliyle her araç için ilave 60 TL , toplamda 4 milyon Euro ekstra maliyet doğuyor." dedi. Toyota'nın geri çağırmaları için ise Pandır, "İyi niyetle başlayan bir gelişme ama sonrasında kâbusa dönüştü. Başkanları özür dilemek zorunda kaldı. Başa gelebilecek kötü işlerden biri." dedi.

Rahmi Koç otomotiv zirvesine katılıyor

Otomotiv Yetkili Satıcıları Derneği (OYDER), 24 Şubat tarihinde düzenlenecek 'Otomotiv Sektörünün Geleceği' konferansıyla, sektörün önde gelen isimlerini aynı platformda buluşturacak. OYDER Başkanı Tarık Taşar, sektörün geleceğinin bu konferansta masaya yatırılacağını söyledi. Taşar'ın açıklamasına göre otomotiv zirvesine Koç Holding Şeref Başkanı Rahmi Koç, Otomotiv Distribütörleri Derneği Başkanı İbrahim Aybar, Otomotiv Sanayi Derneği Başkanı Turgay Durak, Tofaş CEO'su Ali Pandır ve Doğuş Otomotiv Başkanı Aclan Acar gibi isimler katılacak. Konferansa konuşmacı olarak girişimcilik ve pazarlama strateji uzmanı Venedik Üniversitesi Ekonomi ve İşletme Bölümü Direktörü Prof. Leonardo Buzzavo, ABD'nin ikinci büyük otomobil bayisi Penske Automotive Group Europe CEO'su Jens Werner ve Almanya'nın geliri en yüksek yetkili satıcı gruplarından olan AVAG Holding CEO'su Dr. Volker Borkowski de katılacak. OYDER ayrıca 2011 yılından itibaren düzenli olarak 9 kategoride sektör ödülleri verecek.

ZAMAN - MEMDUH TAŞLICALI BURSA

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder