5 Şubat 2010 Cuma

Silikon Vadisi'nde yeniden eski moda

Christine Finn
BBC, California

Modern çağın bilgisayar ve dijital keşif aleminin kalbi olsa, California'nin Silikon Vadisi'nde atardı kuşkusuz. Burası, yüksek teknoloji alanındaki sayısız firmanın ve girişimci kapitaliste evsahipligi yapıyor.

Silikon Vadisi'ne gitmek için hazırlanırken valizime yürüyüş ayakkabılarımı da koyuyorum. Tabanına sihirli bir aygıt yerleştirmis ve bunu teknoloji fonu arayanların tek adresi Sand Hill caddesinde girişimci bir kapitaliste kabul ettirmeye calışacak degilim. Bunlar sıradan yürüyüş ayakkabıları işte.

California'nın dünyaca ve sanal dünya ortamında da meşhur bu köşesi, San Fransisco'dan bir saat uzaklıkta. Şimdilerde bilgisayar firmalarıyla dolu bir manzarası var ama bundan yüzyıl önce kırsal bir manzaraya sahipti.

Meyve ağaçlarıyla dolu olduğu bahar vakti geldiğinde çıkan ayazın bu ağaçların kokularını taşıdığı anlatılageldi bana. O vakitler insanlar silikon çipleri paketlemekten çok ağaçlardan kirazlar topluyordu.

Bugünlerde ise elma ağaçlarının özel bahçelerde, diğer Elma'lar yani Makintoş bilgisayarların atası Apple'ların da müzede saklandığına tanık oluyorum. Eski vadinin hala keşfedilecek gizli kalmış yerleri var. Bugünlerde bu sıklıkla bir ıssızlık arayışı içinde yapılıyor. Dotcom patlamasının yaşandığı dönemde ise teknoloji firmalarının ekip içi ilişkileri geliştirmek adına parıldayan merkezlerine yukarıdan bakan bu tepeleri at sırtında arşınladıklarını anımsarım.

Steinbeck'in doğum yeri

Silikon Vadisi, öyle belli bir coğrafi sınırı olan bir yer değil. Bir kaç kentten birden oluşuyor, başkenti San Jose. En az bilinen büyük olasılıkla en küçük kent ise Monte Sereno.. Bir kaç dakika içinde baştan aşağı katetmeniz mümkün. Burası, 1930'lu yıllardaki buhran dönemini anlatan 'Gazap Üzümleri'nin yazarı John Steinbeck'in doğumyeri. Bu yıl okuma listeme aldığım bir kitap bu.

Silikon Vadisi'ne ilk kez kazara yolum düşmüştü, 1999 yılının sonbaharında Phoenix'ten uçağımı kaçırmıştım. San Fransisco yakınlarındaki Oakland'a gitmeye çalışıyordum, ardından hakkında pek az şey bildiğim, San Jose diye bir yere giden bir uçağa tıkabasa doluştuk. Meğer o zamanlar, dotcom evreninin yeni gezegenlerinden biriymiş. Yolculuğumu teknoloji düşkünleriyle sohbet ederek geçirince keşfedecek tuhaf, yeni bir dünyam olmuştu. Ardından burada hızla yaşanan değişimi anlatan bir kitap yazdım, 19 yaşında ve "bir zamanlar burada meyve bahçeleri vardı" diyen gençlerin sohbetlerinin de olduğu bir kitaptı bu. O meyve bahçeleri konut inşaatları için sökülüp gittiler. Yerlerini içinde küçük kutu gibi oturma alanlarının olduğu ofisler aldı.

Çiçekli Tepe Caddesi, Erikli Avlu gibi eski isimleri dotcom yapılanmasının getirdiği Apple'ın kurucularından Steve Wozniak'ın hatırına verilen Woz Caddesi gibi yeni isimlerin yanında daha da tarihi geliyordu artık kulağa.

Başdöndüren o günlerde kalacak yer bulmak bile güçtü doğrusu. Önemli herkes buradaydı ve bir toplantıya katılıyordu. Oteller de yer bulunamıyordu. Ama benim Silikon Vadisi'nin kırsalını keşfetmem de böyle oldu. Turistlerin ve üniversite öğrencilerinin kaldığı ucuz otelleri de keşfetmiştim. Bunlardan biri tarihi bir çiftlikti, lise öğrencilerine sebze - meyvenin geleneksel yollarla nasıl yetiştirilebileceğini öğreten kurslarıyla ünlüydü. Bir başkası, Pasifik kıyısıyla kucaklaşan, eski bir deniz fenerinden bozma bir yerdi.

Benim favorim ise milyarlarca dolarlık evlere iki adım uzaklıkta, servi ağaçlarının ortasındaydı. Burada ilk kez kaldığımda gecesi 10 dolardı. 2000 yılının Ocak ayında bu hostelde kalanlar, sadece uzun yürüyüşler yapmayı seven kişiler değillerdi. Ökaliptus ve çam ağaçlarının kokusuna uyanır, oturma odasının her bir köşesini kapmış genç teknoloji düşkünlerinden kendime yer bulamazdım. Amerika'nın dört bir yanından burada toplanırlardı.

Eski moda yeniden

Dizüstü bilgisayarları, iş ilanları masaların üzerine yayılmış olurdu. O yıl dotcom sektörü çöktüğünde bu küçük otellere yaptığım yıllık hac ziyaretimi sürdürme sözü verdim ama genellikle tek gelen ben oluyordum. Şimdilerde ise işler yeniden canlanmaya başlamış. Sebebi eski moda teknolojinin yeniden canlandırılması. Kim modası geçmiş bilgisayarları toplamak ister ki? Ama şimdilerde bu Silikon Vadisi kültürünün bir parçası. Son nesil teknoloji düşkünleri eski eşyalara bayılıyorlar. Silikon Vadisi'ni evim gibi hissediyorum. Yani sanal olarak da olsa. Sonra yürüyüş haritamı çıkarıyorum ve San Jose'ye giden yeni bir yol bulmaya çalışıyorum.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder