5 Mart 2010 Cuma

Kartopu gibi büyüyen pazar

Kayak kıyafeti ve malzemeleri pazarının büyüklüğü 50 milyon dolara ulaştı. Pazar çığ gibi büyüyor. Yabancı markaların distribütörleri birbiri ardına konsept mağazalar açıp franchise veriyor. Bazıları ihracat da yapıyor...

Özbey Men'in haberi/Para Dergisi

TÜRKİYE kış sporları için önemli bir altyapıya sahip. 5 yıldızlı otellerin bulunduğu 15’e yakın kayak merkezimiz var. Bunların gerek pist uzunluğu gerekse kar kalitesi açısından Avrupa’daki kayak merkezlerinden geri kalır yanları yok. Nitekim son birkaç yıldır başta Ruslar olmak üzere yabancı turistlerin Türkiye’deki kayak merkezlerine ilgisi sürekli artıyor. Kayak sporuna yurtiçinde de giderek artan bir talep söz konusu. Özellikle hafta sonları birçok merkeze günübirlik turlar düzenleniyor.

Türkiye’de aktif spor ürünleri pazarının yıllık hacmi 600 milyon dolar olarak tahmin ediliyor. Bunun önemli bölümünü futbol ürünlerinin oluşturduğu kesin. Aktif spor ürünleri pazarında kayak malzemeleri ve kıyafetlerinin payı ise yüzde 7 civarında. Ancak bu oranın her yıl yüzde 10 civarında arttığı vurgulanıyor.
Türkiye’de kış sporları pazarının potansiyelini gösteren bir diğer faktör de bu alanda söz sahibi dünya markalarının Türkiye’ye yönelmiş olmaları. Öyle ki birçok marka distribütörleri aracılığıyla pazarda yerlerini almış durumda.

Bu markaların önemli bir bölümünü Türkiye’ye Intersport getiriyor. İlk akla gelenler Salomon, Etirel, Firefly, Elan, Nordica, Online, Daysee ve O’Neill. Ancak Intersport özellikle O’Neill’a odaklanmış durumda...

MAĞAZA ZİNCİRİ KURUYOR

Intersport, Hollandalı Logo International BV’ye ait O’Neill’ın ürünlerini 2006 yılından bu yana mağazalarında satıyor. Intersport’un halen Türkiye’de 14’ü franchise olmak üzere 23 mağazası var. Mart ayında biri Ankara, diğeri de İzmir’de olmak üzere 2 tana daha açılacak.
Intersport Türkiye CEO’su Levent Yarcan, bu yıl O’Neill tabelası bulunan bağımsız mağazalar açmaya başlayacaklarını söylüyor. Bu markanın ürünleri arasında kayak kıyafetleri ve malzemelerinin yanı sıra sörf kıyafetleri de bulunuyor. Yarcan, bu mağazaların büyük bir kısmının franchise şeklinde açılacağını sözlerine ekliyor.

Levent Yarcan’ın verdiği bilgilere göre, 150 metrekare büyüklüğünde olacak O’Neill mağazalarında yüzlerce farklı ürün satışa sunulacak. Bir O’Neill mağazası açmanın maliyeti yaklaşık 150 milyon euro. Yarcan, bunun önemli bölümünü mağazaya konulacak ürünlerin oluşturduğunu vurguluyor.
Intersprot, halen 15’i ağırlıklı olarak kış sporlarına yönelik olmak üzere spor pazarında söz sahibi 50 markanın Türkiye distribütörlüğünü yürütüyor. Levent Yarcan, yıllık satışlarının yüzde 12’sini kayak malzemesi ve kıyafetlerinin oluşturduğunu söylüyor. Ardından da kış sporları pazarındaki potansiyeli şöyle anlatıyor:

“Türkiye’de kayak merkezlerinin sayısı artıyor. Bu merkezlerde aynı anda binlerce kişi kayak yapıyor. Yani bu sporla ilgilenen geniş bir kitle var. Son birkaç yıl içinde birçok özel okul ve üniversite kayak takımı kurdu. Ancak henüz yolun başındayız. Avrupa ülkelerindeki birçok okul spor derslerini bu tesislerde yapıyor. Kayak sporunu yaygınlaştırmak için Türkiye’de de bu uygulama denenebilir. Dünyanın en büyük spor ürünleri fuarı olan ve Münih’te düzenlenen İSPO Fuarı’nda kış sporlarına yönelik üretim yapan firmaların sayısı her yıl artıyor. Kayak kıyafetleri, artık sadece kayak yaparken değil soğuk havalarda gün içinde de giyiliyor. Bu ürünler giderek moda haline geliyor.”

KUTUPAYISI, İRAN’A GİRECEK

Kış spor ürünleri pazarının bir diğer iddialı oyuncusu Kutupayısı Outdoor. 2003 yılından bu yana faaliyette olan bu firma, ağırlıklı olarak İtalyan markalarının distribütörlüğünü üstlenmiş durumda. Bunlar Salewa, Silvretta, Dynafit, Asolo ve Lowe Alpine. Ayrıca ABD’li Stanley, Aladdin ve Coleman ile İspanyol Buff ve Çek Cumhuriyeti’nden Hannah’ın da Türkiye’deki tek temsilcisi.
Kutupayısı Outdoor, bu markaların bir kısmının Türkiye’yle birlikte İran’da da tek distribütörü konumumda. Ancak firma İran pazarına henüz girmiş değil.

Kutupayısı Outdoor’un halen İstanbul’da iki, İzmir’de ise bir mağazası bulunuyor. Şirketin Türkiye’ye getirdiği markalar, bu mağazaların yanı sıra bazı çok katlı mağazalarda da satılıyor.
Kutupayısı Outdoor’un sahibi İsmail Aydoğan, Türkiye’de kayak sporu pazarının hızla geliştiğini, bu yüzden mağaza sayısını ilk etapta 10’a çıkarmayı düşündüklerini belirtiyor. Özellikle gençleri hedefleyen Kutupayısı Outdoor, yeni mağazalarını daha çok üniversite şehirlerinde açacak. Firmanın amacı, mağaza ağını franchise sistemiyle genişletmek. 100 metrekare büyüklüğünde bir Kutupayısı Outdoor mağazası açmanın maliyeti ise yaklaşık 200 bin TL.

Kutupayısı bir yandan da kendi markasını oluşturma çabasında. Markasının ismi “Puhu”. Adını bir kuş cinsinden alan bu markanın şu anda sadece termal iç giysileri var. İsmail Aydoğan, bu ürünleri iç piyasanın yanı sıra Danimarka, İsveç, İsviçre ve Hollanda’ya ihraç ettiklerini söylüyor. Aydoğan, yakında eldiven de üreteceklerini belirtiyor.

ROYALSPOR 6 YILDIR PİYASADA

Yabancı markaların cirit attığı pazarda yerli markalar da yer bulmaya çalışıyor. Bunlardan Royalspor, 2004 yılından bu yana piyasada. İlyas Köroğlu ve İsmail Tarım isimli iki ortağa ait firmanın Royalspor, Royaltech, Raiden ve Sniper olmak üzere 4 markası var. Bu markaların etiketleriyle mont, pantolon, atkı, bere, çorap ve eldiven üretiliyor. Royalspor’un trekking, yelken ve sörf kıyafetleri de var. Faaliyete başladığı 2004 yılında 30 bin parça ürün satan Royalspor, geçen yıl 60 bin parçaya ulaşmış.
Royalspor’un henüz perakende satış noktası yok. Bu alana girmeyi de düşünmüyor. Şirketin ürünleri halen Uludağ, Kartalkaya, Erciyes, Palandöken, Sarıkamış ve Saklıkent’teki kayak merkezlerinde satılıyor. Ayrıca Migros, CarrefourSa, Real, Metro, Kipa ile YKM ve Ender gibi çok katlı mağazalara da girmiş durumda. Royalspor, Türkiye genelindeki 100’e yakın bayisiyle de tüketiciye ulaşıyor.
Bir yandan ihracat da başlamış. Royalspor’un kış spor ürünleri, bu alanda büyük pazarlar arasında gösterilen Rusya, Bulgaristan, Ukrayna, Moldova ve İran’da satılıyor.

Royalspor’un ortağı İlyas Köroğlu, bu tür ürünlere talebin her yıl arttığını, ancak kış sporlarının gelişebilmesi için daha fazla desteğe ihtiyaç duyulduğunu vurguluyor: “Öncelikle pahalı bir spor olmaktan çıkması gerekiyor. Bunun için Gençlik ve Spor Genel Müdürlüğü’ne çok iş düşüyor. Gerçi genel müdürlük her yıl yüzlerce kayak kıyafetini Doğu ve İç Anadolu Bölgesi’ndeki birçok ilde gençlere ücretsiz dağıtıyor. Ancak bu desteğin daha da artması lazım.”

HEAD VE JACKWOLFSKIN’İN DİSTRİBÜTÖRÜ

1997 yılında kurulan Toksöz Spor Malzemeleri ise Avusturyalı kayak sporu markası Head ile Alman JackWolfskin’in 2006’dan bu yana Türkiye distribütörlüğünü yürütüyor. Aktif spor markaları Arena ve Umbro’nun da Türkiye distribütörü. Şirketin Sportive Plus ismiyle 8 mağazası bulunuyor. Bunların altısı İstanbul’da, biri Antalya, biri de Şanlıurfa’da bulunuyor. Bu mağazalarda başta Adidas, Nike, Kappa, Reebok, Converse ve Diadora olmak üzere 110 markanın ürünleri satılıyor. Bu yıl franchise sistemiyle 5 mağaza daha açılacak.

Toksöz Spor Malzemeleri Yönetim Kurulu Başkanı Şamil Toksöz, 2011 yılında Head ve JackWolfskin’in kendi konsept mağazalarını açmayı planladıklarını belirtiyor.

Türkiye’de üretim yok denecek kadar az

Tekstil sektöründe dünya çapında söz sahibi olan Türkiye’nin kayak sporu kıyafetleri üretiminde ise adı sanı anılmıyor. Çünkü bu ürünler çok hızlı kuruma ve nefes alma özelliğine sahip kumaşlardan üretiliyor. Su ve rüzgar geçirmeyen kumaşlar aynı zamanda son derece hafif ve esnek. Bu yüzden üretimi ileri teknoloji gerektiriyor.

Bu kıyafetlerin bir özelliği de vücudu rahatsız etmeyecek şekilde dikilmiş olmaları. Üretim maliyetlerinin artması nedeniyle İtalya, İngiltere gibi Avrupa ülkelerinde bu ürünlerin üretimi azaldı. Kayak kıyafetleri üretiminde şu anda söz sahibi ülkeler Vietnam, Tayvan, Çin ve Hong Kong.

Bu mağazalarda kar garanti

80 metrekarelik bir Kutupayısı mağazası açmanın maliyeti ortalama 80 bin euro. Ana firma mağazayı anahtar teslim kurup franchise yatırımcısına veriyor. Bu mağazaların ilk yıl için aylık getirisi 20 bin TL. Yani 4 ay gibi kısa bir sürede kendisini amorti ediyor. Head ve JackWolfskin’in distribütörü Toksöz Spor Malzemeleri, Sportive isimli mağazalarını franchise sistemiyle yaymayı hedefliyor. Şirket yatırımcılardan isim hakkı almıyor. Bunun yerine mağazanın toplam cirosu üzerinden yüzde 3 pay istiyor. O’Neill mağazasının büyüklüğünün ise en az 150 metrekare olması gerekiyor. Yatırım bedeli yaklaşık 150 bin euro. Buna mağazaya konulacak ürünlerin bedeli de dahil.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder